onsdag 12. mai 2010

Alt for Norge

Har dere noen gang sett på programmet Alt for Norge på TVNorge? Kort fortalt er det en gjeng amerikanere med norske røtter som konkurrerer om å få møte sin familie i Norge, samt en liten sum penger. En artig serie med noen ganske så forskjellige mennesker. De får hver uke forskjellige utfordringer. I forrige uke var det en duell mellom de to som hadde gjort det dårligst: hvem kunne fange og kappe av hodet på en høne på kortest mulig tid. Tror dere ikke nå at Dyrebeskyttelsen og NOAH har kommet på banen for å anmelde TVNorge på det grunnlag at hønene ble drept for å underholde. Det i seg selv er jeg jo på en måte enig i, man skal ikke gå rundt og kappe av hodene på dyr for å ha det gøy, men de spiste jo hønene etterpå, hva er problemet da? Hadde hønenes skjebne vært noe annerledes om det var en fagmann som hadde gjort akkurat det samme uten at kameraene filmet det hele? For det mener disse organisasjonene at er det som er feil med disse hønsedrapene. Det jeg da lurer på er om det finnes et slags kurs for å lære og slakte høner på korrekt vis. I så fall skulle jeg gjerne meldt meg på et, en vet jo aldri når en kan få bruk for noe sånt, og da vil jeg jo gjerne ikke bli anmeldt for det i ettertid.

Jeg leste saken først på seher.no, og bare for å konstantere nok en gang at dette er et surrete medium må jeg bare påpeke at de i denne saken har tatt med et sitat fra hu ene som måtte utføre dette oppdraget:
- Dette byr meg imot. Jeg har aldri drept en høne før, og dette er virkelig skremmende for meg. Jeg tror ikke jeg kommer til å klare å kappe hodet av med ett hugg. Jeg tror det kommer til å bli et blodig blodbad.

Dama som sa dette er en operasanger som i løpet av dette programmet så sin første ku. Kan det tekkes at det er hennes byjenteliv som gjør at det byr henne imot å halshugge en høne, i stedet for nettopp det at hu syns synd på høna. Skal også her nevnes at deltakerne i en tidligere episode skulle sove i et stabbur, og nettopp denne dama trodde de bare skulle være der en liten stund før de skulle fraktes til et fem-stjerners hotell.

Ingen kommentarer: