mandag 10. mai 2010

Remember me

De to filmene jeg så i går var begge fine på hver sin måte. Den ene var forholdvis uforutsigbar, mens den andre kunne man tenke seg til ganske mye.

Her er traileren til remember me:


Dette er det jeg vil kalle en virkelig god film. Den hadde en sterk historie og føltes ikke helt som noe jeg hadde sett tidligere. At Robert Pattinson og Emilie de Ravin spiller hovedrollene skader heller ikke. Generelt handler filmen om Tyler, en gutt som ikke helt har funnet sin plass her i livet og sliter med brorens selvmord. Han møter den vakre Ally, som var vitne til at moren ble ranet og skutt, og nå lever sammen med faren som til tider kan være en smule overbeskyttende. Det er ikke uventet at det blir kjærlighet mellom disse, men både veien dit og veien derfra er etter min mening noe uventet. De er begge litt spesielle folk, noen vil kanskje kalle dem sære, men jeg skulle ønske at jeg selv hadde mot til å være litt som dem, eller håper at jeg en dag møter noen som er slik. Dette er en film det lønner seg å ha med lommetørkle, spesielt hvis du er som meg og ikke kobler helt hvilket år handlingen foregår i.

Har sett at filmen har fått dårlige terningkast av flere av landets store aviser, men det føler jeg ofte skjer med filmer som har potensiale for å bli store fordi de ofte skiller seg ut på en måte som gjør at hele filmen blir misforstått av anmelderen. Verdt å se, og denne kommer etterhvert til å få hedersplass i DVD-hylla mi. Den mangler et eller annet for å komme helt til topps hos meg, og får dermed kun terningkast 5.


Så videre til den mest jentete filmen av disse to - the last song:


Har man sett en jentefilm har man sett dem alle. Jente er trøblete, jente møter gutt, jente og gutt slår opp, jente og gutt blir sammen igjen. Denne filmen inneholdt også dette, men med en liten overraskelse og nesten bi-historie inni det hele. Skal love at det ble noen tårer av denne også, trodde med en gang at det bare var jeg som var litt overfølsom i går, men der satt Mamma ved siden av meg med ennå flere tårer. Men nå er ikke vi Aas-jentene kjent for å være de mest iskalde og følelsesløse jentene heller. En fin film, men ikke noe som skiller seg veldig ut fra alt annet. Ingen spesielle skuespillerprestasjoner heller. Veldig fin film å se hvis en trenger en skikkelig jentefilm, men langt fra noen virkelig god film. Terningkast 3.

4 kommentarer:

Iris sa...

Jeg tror faktisk ikke jeg har grått til en eneste film noen gang... Nærmeste jeg har kommet har vært når jeg har sett Greys Anatomy alene. Kanskje jeg er litt følelsesløs?

Iris sa...

Sv: Sett armageddon, men det beste med den filmen er nok musikken. Liker ikke katastrofefilmer...

Grete sa...

Jeg gråt da ikke i går :-S var bare veldig forkjøla.....Terningkast 6 på den første fra meg og 5 på den andre pga. en sterk historie som ikke hadde med gutt-jente-kjærligheten.....

Tone sa...

Jeg har ikke sett noen av dem, jeg.. Men jeg er litt fæl til å gråte av både filmer og bøker, selv om jeg har skjerpet meg de siste årene;)