fredag 12. februar 2010

dårlig samvittighet

Jeg sitter nå her med litt dårlig samvittighet. Har jo ikke gitt noe lyd fra meg siden mandag, og det er ikke fordi jeg har ligget døden nær pga sykdom. Var heldigvis så godt som frisk igjen allerede på tirsdag selv om det var skummelt å tenke på å skulle spise mat igjen. Nå sliter jeg heldigvis bare med en hel haug med nys som kommer på rekke og rad, men det stopper vel ikke ei jente som meg, i hvert fall ikke så lenge jeg kan slippe å sitte på eksamen og snufse og forstyrre alle andre. Ja, for det er nemlig en eksamen som plutselig dukket opp på tirsdag. Jeg har jo visst om den en stund, men 16. februar har virket som så langt fram i tid, og nå plutselig har jeg jo måttet sitte (og må fremdeles en del timer til) og lese til den. Det er riktignok ikke verdens vanskeligste fag, informasjonsteknologi. Mye av det går på hvordan en data fungerer, enkel bruk av word og excel og litt datasikkerhet.

Min store interesse for selve dataens funksjon får meg til å tenke tanken jeg har tenkt så mange ganger før: jeg skulle vært en gutt. Ta riktignok dette med en klype salt. Jeg ELSKER sippefilmer, jentekvelder og det å skravle i timesvis av gangen, men legger merke til at jeg egentlig interesserer meg for en del gutteting. Jeg husker at da jeg gikk på slutten av barneskolen begynte jeg å interessere meg for å koble ting sammen. Visste ikke helt hvilken funksjon forskjellige kabler hadde, men var det et sted de passet inn, så var det nok der de var ment å være. Tror jeg i perioder også var litt inne på tanken om å bli elektriker (ikke at jeg nå tror det hadde vært noe for meg, jeg som er livredd for å få støt). Nå, de siste to-tre åra har jeg også hatt en økende interesse for å lære meg hvordan biler fungerer, og etterhvert også å mekke på de. Har en drøm om å en gang kjøpe en gammel utslitt bil, og leke litt "pimp my ride" for meg selv. Hvor herlig hadde det ikke vært med et prosjekt stående ute i garasjen. Forhåpentligvis kan jeg jo lære meg noe nytt nå etterhvert som Knerten (min vakre lille Baleno) snart begynner å innse at den blir eldre den også, og småfikse litt etterhvert som noe går galt.
 Dette er omtrent sånn Knerten ser ut, bildet er lånt herfra.

Har allerede planene klare for sommerens prosjekter:
1. Slipe ned og lakke spoileren på nytt.
2. Bytte viskermotor på luka bak.
3. Ordne opp i kosmetiske mangler på innsiden av bilen.
4. Vurdere å få nye terninger på plass (ja litt harry skal man jo være).
5. Gi motoren en skikkelig velfortjent vask.

Innen den tid må jeg derimot ty til min gode kamerat, Kristian, for å prøve å finne ut av hvor oljelekkasjen i motoren kommer fra og evt bytte pakning (Jonas sine ord, ikke mine så jeg vet ikke helt hva det innebærer enda, men det blir spennende å se.)

Tross maraton i eksamenslesing ser denne helga ut til å inneholde mye bra. Kan blant annet nevne wokmiddag i dag, pita i morgen med sjokolademuffins til dessert, og så fastelavensboller på søndag. Ja, det stemmer, denne jenta er glad i mat (selv om det ikke syns på henne og hun for tiden er superstolt fordi hun nå har helt naturlig gått ned de kiloene hun gikk opp i Argentina). Ettersom det er valentinsdagen på søndag føler jeg også at jeg har en unnskyldning til å stenge meg inne på rommet mitt i kveld med en hel haug med klisje-filmer og en fruktsalat. Må forresten ikke glemme at min kjære mor meldte om at det har kommet en pakkelapp til meg i posten i dag, må innrømme at jeg er svært spent på hva det kan være.

1 kommentar:

Tone sa...

Pakke i posten er alltid moro:D

Skulle ønske jeg hadde like god forbrenning som deg.. *Sukk*