mandag 15. februar 2010

JAAAAAAAAAAA!!!!

At denne dagen kunne bli ennå bedre har jeg nettopp funnet ut. At dagen før en eksamen kan lønne seg å bruke på noe annet enn eksamenslesing har jeg også funnet ut. Det hele startet for noen uker siden da Siri spurte om hu skulle melde oss på quiz med NSB på høgskolen. Jeg var litt tvilende ettersom det kræsjet med spansktimene mine, men valgte å si ja likevel, det var jo tross alt gratis pizza som ble tilbudt og en hvilken som helst gjerrigknark (les student, det høres så mye mer positivt ut) sier vel ja til gratis middag. Vi møtte opp og var innstilt på at det skulle være oss to sammen på lag. Alle de fem andre lagene var rundt 4-5. Halvveis ute i quizen fikk vi derimot med oss en danske og en spanjol som kom litt forsinka pga noen timer de hadde hatt. Vi fikk høre av NSB-folka at det var gratis tur/retur-billett til alle deltagere til valgfritt sted innenfor Norge, noe som hørtes vel og bra ut. Av de to rundene med quiz vant vi den første av dem, og kom ganske bra ut i den andre. Siri og jeg var stort sett de som kunne svarene og de eksotiske gutta var dermed bare med som pynt. Andre runde var spesielt tøff for meg. Juksing (dvs mobilbruk) var strengt forbudt, og der mobilen lå foran meg så jeg at det tikket inn en melding fra Jonas, og jeg måtte vente i nærmere tre kvarter før runden var over. Tortur!

Da begge rundene var ferdig forstod folk fort at det var noen som havnet på delt førsteplass, og vi var såpass selvsikre på at vi var et av dem (og NSB-folkene hintet VELDIG om det). Før ekstrarunden skulle de gå gjennom svarene, og fasiten hevdet at Michael Jackson var født i 1959! Det lyste rødt hos meg, og PC'en til Siri føk lynraskt opp. MJ-fanen i meg var bombesikker. Vi protesterte på svaret, og henviste til Store Norske Leksikon (webutgaven), det var ikke nok for dommerne, og vi så dermed videre på både caplex og wikipedia, som alle bekreftet min påstand. Feilen dommerne hadde gjort var at de hadde sett han døde 50 år gammel i året 2009. Han skulle derimot fylt 51 år senere samme året, og var dermed født i 1958. Jeg hadde rett! Pulsen min slo ganske hardt idet de gikk gjennom poengsummene og rettet. Dommen var så at også det andre laget hadde svart 1958, og det ble dermed ekstrarunde likevel. Vi fikk lest opp et spørsmål og så 15 sekunder til å svare. Første spørsmålet hadde ingen svaret på, og det andre spørsmålet var: Hvem har skrevet Jeppe på Bjerget? Dette visste jeg, men fant ikke fram til svaret. Da kom jo selvfølgelig dansken hos oss med det rette svaret: Ludvig Holberg, og reddet oss! Det andre laget hadde feil svar. Vi var det seirende laget, og som lagnavnet også var: de uovervinnelige!

Premien var ikke mindre enn en billett til en måned med interrail! (Og jeg som tidligere i dag hadde ringt og fortalt sjefen at jeg kunne jobbe heeele sommeren, men det ordner seg nok). Til slutt må jeg bare gni det litt inn til Martin Grøtvik som hadde tilbud om å være med oss, men prioriterte andre ting: du gikk glipp av en interrail-billett!!!!!!

Til alle dere kjente der ute som nå kommer til å klage over at jeg alltid vinner:
  1. Kunnskap er makt
  2. En må delta for å kunne vinne (og jeg deltar på alt jeg kommer over av konkurranser)
Må også nevne at det er litt artig å tenke på at dette er den tredje konkurransen Siri og jeg har deltatt i sammen, og dette er også den tredje vi har vunnet sammen. Lenge leve Midt-Felemark og de Uovervinnelige!

6 kommentarer:

Iris sa...

Grattis Nina!

Ikke-Martin sa...

Syyyykt lite rutinert prioritering av denne Martin Grøtvik. Tipper han angrer på det nå. Uansett, grattis med seieren og god tur ;)

Tone sa...

Haha, synd for Martin! Skal mobbe ham litt neste gang jeg treffer ham;)

Sv: Jaa, curling er moro! Men det gidder ikke Christian se på, så da kan jeg like godt boikotte hele OL-tullet. Jeg elsker å se på fotball, håndball, volleyball, friidrett, osv, men ski liksom? Nei takk..

Iris sa...

Hørte rykter om at det han fyren prioriterte fremfor quiz ikke var særlig effektivt... Urutinert.

Tone sa...

Sv: Kjøringa gikk overraskende bra;) Kjørte faktisk både i går og i dag, siden jeg måtte levere bilen igjen i dag.

Det er helt sant, det er rett og slett grusomt når Mufasa dør=/ Men denne filmen var faktisk bare trist helt i begynnelsen:)

Tone sa...

Sv: Åh ja, jeg HATER de klipp og lim-statusene! Det optimale hadde jo vært om man ikke hadde skrevet statuser:P Hehe.. Men om det har skjedd noe spennende, så syns jeg det er helt greit å skrive det i statusfeltet. Men "har spist kake, og nå skal jeg legge meg"-statuser er jo veeeeeeeeldig lite spennende. Det er sikkert bare meg som er lett å irritere, men likevel;)