onsdag 3. februar 2010

Mor og datter

I mange år følte jeg meg som en raring der jeg var den eneste jenta i klassen som var så godt som bestevenninne med mora si. Og så kom det en ny serie på tvnorge en vakker dag, Gilmore Girls. For de som ikke kjenner til denne serien, handler den om en mor og en datter og deres vennskap. Etterhvert blir også kjærlighetslivet til disse to damene viktigere og viktigere i serien. Dette vennskapet mellom mor og datter er nydelig, og de er så spesielle og ofte ganske interne. Det er rett og slett herlig å se på "samspillet" mellom dem der de prater dobbelt så fort som vanlig og er seg selv fullt ut (kanskje ikke så rart med alle byens særinger).

Da denne serien kom på skjermen ble det kult å være venninne med sin egen mor, og jeg stilte gledelig fram med hodet høyt hevet og var så fornøyd for at jeg hadde nettopp dette med min mor. Skal love dere at jeg har hørt opp gjennom årene hvor heldig jeg er som har det vennskapet, men det har jeg jo alltid vært klar over selv også. Akkurat som mor og datter i serien, har også mor og datter i virkeligheten sine opp og nedturer, både for seg selv og i vennskapet. Det som er så herlig med å være venninne med sin mor er at en vet at uansett hvor mye en hyler og skriker til hverandre, eller hvor lite en i perioder snakker med hverandre, så er en der for hverandre uansett. En mor er ikke ei venninne du vokser fra, fordi du vet at du i stedet må vokse med henne. Håper jeg er så heldig at jeg får det samme forholdet til min egen datter når den dag kommer.

I løpet av seriens sesonger sitter man og ler, gråter, smiler og ler av disse menneskene man blir kjent med. Snakker du med en fan av serien, mener denne at Lorelai og Luke alltid vil høre sammen, og har garantert også mange begrunnelser for om Dean, Jess eller Logan er den rette for Rory. Nå for tiden når jeg bor i Bø og Mamma er igjen hjemme i Skien, kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn å få en daglig dose med mor-datter forhold via denne serien.
 
(Bildet er lånt herfra).
Du kan forøvrig delta i konkurransen om å vinne hele denne sesongen hos Reidun Beate, i tillegg til flere andre kjente og kjære serier. Hu er jo så snill og god som legger ut en konkurranse med dette som premie.

3 kommentarer:

Reidun Beate sa...

Kjempegøy at du deltar. :D For et flott innlegg. :D

Grete sa...

Nå gråter jeg litt, rørt over min datters ord.....hva har jeg gjort som gjør meg fortjent til slik omtale. Men så tenker jeg at det er jo ho som er så flott og som lar meg få ta del i hverdagen hennes, på godt og vondt, nært og intimt...hmmmm noen ganger har vi til og med sagt "stopp nå vil jeg ikke vite mer". Takk Nina for at du er verdens beste datter!

Iris sa...

Nå blir det fast date med tv hver kveld kl 18 :D