onsdag 28. april 2010

Skole meg her og skole meg der...

Jeg tror aldri jeg har jobbet så intenst og sammenhengende med skole som det jeg har gjort disse to ukene. Jeg hadde en hel uke bare med spansk og likevel sitter jeg nå her med spansk... IGJEN! Det er skriftlig som står for tur i morgen, og jeg takler fint både infinitiv, presens og perfektum, men preteritum vil liksom ikke sitte i hodet mitt. Og det er ikke en form som passer for alle heller. Det finnes tre forskjellige typer regelmessige verb som hver har sin litt forskjellige bøyningsmåte. I tillegg kommer også de uregelmessige (som er noen av de mest brukte). Jeg VET at vi får preteritum, og derfor er det så frustrerende. Har ikke noe lyst til å lese mer heller, vil bare sløve noen dager nå, men det er jo eksamen i morgen. Jeg skal tidlig opp, både fra senga og på kjøretur opp til Bø. Dessuten er spanjolene teite som har to forskjellige verb som betyr det samme, men brukes om forskjellige ting. "Estar" brukes tydeligvis om å befinne seg et sted, en personlig tilstand, en forbigående tilstand eller beskrivelse av mat. "Ser" brukes til alt annet. Hvordan skal jeg klare å huske forskjellen?! Det samme gjelder med "poder" og "saber", der begge verbene betyr å kunne. Har hørt hint om at vi kanskje får noe om været, noe jeg ikke akkurat er dreven på. Noen som har lyst til å gi meg noen enkle husketips, eller i hvert fall et klapp på skuldra?

Hadde jeg bare hatt fri når jeg var ferdig med eksamen i morra hadde jeg kanskje ikke vært så stressa nå, men ettersom jeg prioriterte å sove i natt i stedet for å skrive på den store oppgaven i foretaksstrategi, har jeg den foran meg. Den har ikke frist før på fredag kl 14, men siden den må leveres inn fysisk på skolen frister det lite å måtte dra opp til Bø igjen på fredag, og planen er å bli ferdig med den innen kl 15 i morgen. Tror det skal være mulig siden spansk-eksamen er på fire timer og jeg tror det er fint mulig å gjøre den på max halvannen time. Alt går jo stort sett flytende (bortsett fra de nevnte verba). Når denne oppgaven er ferdig kan jeg ikke annet enn å benke meg fast ved et skrivebord og lese til neste eksamen som er tirsdag neste uke. Da er det endelig et regnefag som står for tur: driftsregnskap. Jeg er egentlig optimistisk til sånne fag, men har ikke fått gjort noe i det hele tatt i det faget dette semesteret og håper bare at gamle eksamensoppgaver kan hjelpe meg med et lite lynkurs, hvis ikke vanker det konte-eksamen til høsten. Og for dere som nå tenkte at det er jo bare til tirsdag og så har jeg fri igjen: sorry å skuffe dere, men allerede neste fredag har jeg enda en ny eksamen: IT. Ikke tro at jeg har fri mange dagene etter det heller: onsdagen etter det må jeg dessverre ha enda en eksamen. Etter det har jeg heldigvis litt fri igjen! Andre folk drømmer om å komme ut i sommerferie, jeg derimot drømmer om å komme ut i sommerjobben. Drømmer om fine dager der jeg begynner tidlig på jobb og slutter tidsnok til å få noe ut av dagen. Skal love dere at jeg har planer om tonnevis av hobbyer, selv om jeg vet det ikke blir tid til en liten brøkdel av dem engang. Nå skriker senga etter meg og jeg tviler ikke på at jeg sovner så fort vekkerklokka er satt på. Hasta luego!

Ingen kommentarer: