tirsdag 1. september 2009

bursdag!

Jeg tror jeg har blitt litt målløs jeg. Fikk som nevnt noen gratulasjoner her i går, våknet også i dag opp til noen meldinger på mobilen, men alle gratulasjonene på facebook hadde jeg virkelig ikke forventa. Virker som om jeg kanskje har litt flere venner enn jeg selv hadde trodd. Har vært innom facebook tre ganger i dag, og alle gangene har det vært et tosifret antall nye gratulasjoner. For første gang i løpet av dagene her i Buenos Aires har jeg dermed hatt en liten følelse av hjemlengsel. Det er liksom ikke bursdagen min her. Når folk her har spurt om hva jeg vil gjøre i dag, så tenker jeg at det blir vel bare å slappe av hjemme. Etter noen ekstra sekunder går det derimot opp for meg at jeg faktisk har bursdag og burde ut og feire. Dermed blir det tur til en italiensk restaurant i dag, med gjengen min her: Ingvil, LW, Anna, Karin, Tone og Mina + alle andre som ellers ønsker å være med. Blir ikke full fest og rulle midt i uka, men blir nok litt mer feiring på Velkomstfest her på fredag og forhåpentligvis med seier på lørdag. ”Seier?” tenker du kanskje. Det er en aldri så liten fotballkamp her på lørdag, ikke vanlig seriekamp akkurat, men landskamp der Argentina må vinne for å få være med i VM (?). Motstanderlaget: Brasil. Hadde aldri trodd jeg skulle få oppleve en så stor kamp, men via vår kjære kulturelle guide Tòmas (med et artig hobbit-aktig krøllete hode) og et stort svartemarked får jeg med meg denne. Som Christian sa: ”this will either be a massive party or a giant funeral”.

Noen ønsker sikkert å få litt bilder av oppholdet mitt her, og da vil jeg bare si at det kommer. Har lagt noe inn på data nå og legger noen flere inn senere i uke. Pga litt ustabilt nett tar det litt tid å laste opp osv, men det kommer i løpet av uka.

Det er ikke vanskelig å legge merke til forskjeller mellom Norge og Argentina. Noe av det første som gjorde at jeg forsto jeg ikke var i Norge lenger var at jeg satt og så på bilene som kjørte ved siden av oss på motorveien og sa inni meg hva slags bil det var. Gang på gang tok jeg feil mellom Opel og Chevrolet helt til jeg la merke til at det jeg tenkte var en Astra, faktisk var en Astra, men her heter det Chevrolet Astra og ikke Opel Astra. Tidsforskjellen var jo også ganske merkbar, sliter fortsatt litt med jetlag. Når vi går gatelangs her snur ALLE seg etter oss, som om vi var et slags vandrende freakshow. Vi klager over dårlig luft på skolene hjemme i Norge, men hva da med et universitet med 60 000 studenter uten et eneste klimaanlegg? Var en forskjell til, men den har helt forsvunnet fra hodet mitt nå.

Andre skoledag hadde vi en ny foreleser fra England. Han var svært dyktig, og brukte mye humor. De to timene skolen varer daglig forsvant ganske fort. Tror jeg kommer til å trives hvis alle forelesere er som ham.

Ingen kommentarer: