torsdag 3. desember 2009

salar de uyuni del 2

Og jeg som trodde at solbrenthet, utmattelse og lite vann kom til aa bli mine problemer i dag. Der tok jeg grundig feil. Solkrem med faktor 30 ble paasmurt ca annenhver time, og det ser ut til aa ha vaert ganske passe ettersom jeg bare er en liten anelse rod. 1 liter vann saa uttil aa vaere passe. Droppet aa gaa opp paa en fjelltopp i fare for aa skulle svime av der oppe pga varme, hoydesyke, utmattelse osv. Derimot har jeg faatt en grusom plage naa i ettertid, til tross for konstant bruk av solbriller, har jeg naa noen oyne som passer til juletiden som naermer seg. De er rod og brenner! Noen som har noe tips? Vet ikke helt om jeg tar sjanse paa aa stappe noe i oynene mine av draaper som selges hos apoteket/matbutikken/ulutsalget/musikkbutikken. Et eller annet med blandingen av butikker inne i et lokale mindre enn stua mi faar meg til aa tvile en anelse paa kunnskapene til den gamle kona der inne som sannsynligvis ikke eier engelskkunnskaper. Det gaar nok over etterhvert :)

Har forresten faatt togbillett paa tredjeklasse til Tupiza. Det kan bli en artig opplevelse, lonely planet har vel ikke akkurat skrotet denne klassen paa toget opp i skyene :P Blir nok litt blogging enten i morgen naar jeg har kommet fram, eller naar jeg kommer fram til Salta, forhaapentligvis fredag morgen. Tror nemlig jeg hopper over overnatting i Tupiza og satser paa at utfluktbyraaene passer fint paa klaerne og souvenirene jeg har kjopt. Er faktisk mer redd for souvenirene naa enn jeg er for det jeg har av verdisaker. Har kjopt saa mye fint, og tror det er mer enn halvparten av volumet til bagasjen min. Heldigvis veier det minimalt, og ved forrige flyreise fikk jeg vite at sekken jeg gaar rundt med paa ryggen kun veier 9 kg! Saann gaar det naar typiske souvenirer er laget av ull :)

2 kommentarer:

Iris sa...

Du må skaffe deg noen ordentlige solbriller med kraftig uv-filter! Det høres ut som at du er blitt solbrent på øyne stakkars:S Vet ikke om noen kur mot det, desverre, bare at billigbriller er fyfy og kan virkelig skade øyne:s God bedring og god tur videre:)

Tone sa...

Off, det hørtes ikke godt ut i det hele tatt! Håper det blir fort bra igjen:)