tirsdag 8. desember 2009

Ting jeg har lært

Disse siste månedene har vært en utfordring for meg på mange måter. Det jeg ikke har fortalt de leserne mine som ikke er familie er blant annet at mens jeg har vært her har vi hatt sykdom i familien. Ikke langvarig konstant sykdom, men hendelser rundt min Morfar som har virkelig gått innpå meg. Flere ganger vurderte jeg å dra hjem for å kunne være med ham, og for å kunne få støtte av familie. Moren min hadde derimot alt et godt argument for å få meg til å innse at det ville være noe jeg senere ville angre på: Morfar ville ikke ønsket at jeg skulle dra hjem. Dette har veid svært tungt for meg, for jeg vet hun har rett. Og jeg vet at Morfar har rett i at jeg burde være her ut oppholdet og oppleve mest mulig. Selv om jeg ikke kan trekke fram spesielle hendelser med hva jeg har opplevd, og fremdeles ikke har noe spesielt inntrykk av den siste turen min, vet jeg at det er en annen Nina som dro enn den som kommer hjem igjen. Har nevnt dette før, og nevner det igjen, jeg har lært så utrolig mye! Noen ting skal jeg holde for meg selv en stund til for å fordøye dem, men andre ting vil jeg dele her med mine kjære lesere.

1. Det er mulig å helle cola i et glass ved å vippe glasset vekk fra flasken og ikke mot slik som vanligvis blir gjort (hvis noen forstod hva jeg mener med dette).
2. Mennesker, uansett alder, bosted, status osv, er generelt gode.
3. INGEN er perfekte, men det er få som tør å innrømme dette.
4. Det er mulig å lære seg basiskunnskaper i et språk uten å pugge språket.
5. Jeg ønsker ikke å slå meg til ro ennå (dvs hus, barn og hele den pakka).
6. Jeg er fri!
7. Sør-Amerika er ikke farlig.
8. Dette er mitt livs opplevelse!
9. Ikke alt er logisk.
10. Det finnes noen fullt ut fantastiske mennesker der ute som tar pusten fra deg.
11. Er aldri for sent å reise.
12. Det er ikke stedene som skaper de største opplevelsene, det er menneskene.
13. Det er mye man får til bare man har et fint smil.
14. Økonomi (som i rent med tall) er ikke det jeg ønsker å jobbe med.
15. Livet trenger ikke å være stress.
16. Det livet jeg så for meg videre før jeg dro ned hit, er ikke nødvendigvis det livet jeg egentlig ønsker.
17. Det kan være verdt å ta noen sjanser.
18. Nevøen min, Noah, er den jeg gleder meg mest til å se når jeg kommer hjem.
19. Jeg er mer permanent mobil enn jeg tidligere har trodd.
20. Jeg trives som brunette.
21. En nordmann kommer ikke i julestemning uten snø.
22. Alt en trodde var viktig, kan vise seg å ikke være fullt så viktig likevel.
23. Vi gjør alle våre "feil" selv om de ofte viser seg å ikke være så feil som det man trodde de ville være.
24. Et positivt syn på verden, gode venner og familie, og frihet er løsninga på alt av problemer.
25. Selv en tatovering av et fabeldyr, kan vise seg å bli et vakkert kunstverk hvis en bare får høre historien bak det og ser gløden i ansiktet til eieren av tatoveringen når den snakkes om.

Kunne sikkert ramset opp mye mer uten problemer, men tror dette er de 25 mest grunnleggende tingene jeg har lært. Hvert av disse punktene har sin egen historie, men dette er minner jeg stort sett skal holde for meg selv og ha som mine små hemmeligheter. Selv om jeg gleder meg til å komme hjem, skal jeg innrømme at det også er med litt sorg. Slik det ser ut nå ønsker jeg ikke å dra tilbake til det livet jeg hadde. Det må skje noen forandringer, hvilke forandringer gjenstår fortsatt å finne ut av og er vel min utfordring videre. Den nye epoken som nå starter i livet mitt, er derimot min epoke. Det er den der det er jeg og ingen andre som skal styre mitt liv. I dag starten jeg den ved å farge håret mørkere enn noengang tidligere! Noe som faktisk så ut til å funke på meg ettersom denne utrolig kjekke fyren på Starbucks forsøkte å sjekke meg opp kun noen minutter senere.

1 kommentar:

Tone sa...

Hehe, dét får man kalle bekreftelse!

Ser ut som om du har lært masse om både deg selv og andre mens du har vært borte. Spennende!