torsdag 22. oktober 2009

Dagen i dag og Foz do Iguacu

Denne dagen føler jeg at jeg har vært produktiv. Lest en tekst i et av kompendiene, og satt meg inn i en tekst jeg skal presentere om to-tre uker (ja jeg har faktisk gjort noe tidligere enn nødvendig), og ikke nok med det. Er også satt opp en liste over alt jeg vil rekke å besøke de siste ukene her. På denne listen finner man 9 restauranter (alle anbefalt av min beste venn i Sør Amerika: Lonely Planet) diverse monumenter/bygninger, noen markeder, steder å shoppe, en park og zoologisk hage. Men for meg holder det ikke bare å få med seg det som er her, jeg må jo utforske stor-Buenos Aires også, noe som inkluderer en tur til Tigre, San Antonio de Areco og La Plata. For å få noen ekstra stempler i passet mitt kan jeg ikke unngå å ta ferja til Uruguay.

I dag var det arrangert en liten field trip til TNT, et nederlandsk transport/logistikk/budfirma. Turen frista ikke og jeg var like ved å sitte hjemme og lese i stedet, men dette var virkelig en tur jeg er glad jeg fikk med meg. CEO i firmaets filial i Argentina var en svært engasjert mann som fortalte om CSR-strategiene avdelingen hadde. Særlig var han inne på prosjektet "Planet Me" som finnes verden over innen dette firmaet og som skal motivere de ansatte til en ekstra innsats for et bedre miljø, både på arbeidsplassen og i verden generelt. Blant annet hadde dette firmaet funnet en plante som kunne vokse i ørkenen. Nøttene på denne planta inneholdt en olje som kunne brukes som drivstoff på biler. De skapte arbeidsplass for menneskene i Malawi (der prosjektet blir utført), men fikk samtidig redusert både kostnader og utslipp som følge av drivstoff. Rett og slett genialt, de har funnet en måte å hjelpe folk på, men som samtidig hjelper dem selv.

Må innrømme at jeg følte meg litt hjemme og til og med savna jobben litt i løpet av besøket mitt. Vi fikk en omvisning, og da var vi blant annet inne på rommet der de sorterer pakkene. Det var svært interessant å se både likheter og forskjeller i forhold til hva Posten gjør hjemme i Norge. Det fikk meg til å tenke på hva Posten gjør for samfunnet, noe jeg egentlig ikke hadde noe svar på. Har lagt merke til mye HMS, men aldri hørt noe om CSR innen Posten. Det hele endte med en haug med spørsmål som ble sendt til en kommunikasjonsleder for Posten AS, så er det bare å vente på svar. Plutselig følte jeg meg engasjert og hjemme i dette studiet. Kanskje min fremtid er innen CSR likevel? Har tidligere tenkt at jeg ikke har ønsket en lederrolle i en bedrift, men etter å ha møtt CEO for TNT, virker ikke dette som en like skummel rolle lengre. Tiden vil vise hva det blir til og hvor jeg ender opp.


Dagens ord:
Porteños = innbyggerne i Buenos Aires

Dagens forskjell: dette er en by med mange hunder. Når eierne er på jobb større deler av dagen enn hva vi nordmenn er, er det jo klart at noen må lufte hundene. Det er det man har profesjonelle hundeluftere til. Daglig ser jeg flere, både menn og damer, som går tur med 10-15 hunder hver. Er fascinerende å se hvordan alle hundene er gode venner og går pent ved siden av lufteren. Jeg slet med å få kustus på bikkja vi hadde, men her har de faktisk orden på alt fra Rottweilere til Chihuahua'er til Gran Danois'er, alt på en gang. Imponerende!

Foz do Iguacu
Skal ikke skrive så mye om denne delen av turen, da bildene sier det meste. Helt siden jeg kom til Sør-Amerika har jeg ønsket å se noen ville dyr, men er ikke like sikker på om jeg vil det lengre. Det lille søte krypet under her er en maursluker. De er nydelige å se på, men har en luktesans som la merke til at jeg hadde en kjekspakke i hånda, dermed kom det en helt bort til meg og hadde planer om å begynne å klatre oppover beina mine. Hadde hørt av en guide at disse kunne bli ganske agressive, og dette gjorde at jeg heretter har blitt livredd for disse dyrene. (Og gjett om det krydde av dem og alle ville mot meg.) Etterfulgt er diverse bilder fra fossefallene.










Vi var som nevnt uheldig med været, og bildene er dermed litt så som så. På mange av bildene fra den brasilianske sida, må man vite at det er fosser der for å kunne se dem. Litt sånn som med ultralydbilder: trenger forklaring av hva som er hvor for å kunne se det selv.

Ingen kommentarer: