mandag 19. oktober 2009

Rio de Janeiro

Da er det vel på tide å fortelle om turen min til Brasil.

Jeg reiste sammen med Karin og Christina:


Rio møtte oss med god temperatur til tross for at sola hadde gått ned. Vi fant riktig buss og kom oss til CabanaCopa Hostel, der vi møtte en hyggelig hollender, Bart

Han var med oss vår første dag i Rio, selv om han visste han kom til å ende opp som pakkeselet vårt ettersom vi skulle på Feria Hippie (Hippie marked). Videre ble han også med oss på stranda Ipanema.




Utpå ettermiddagen dro Bart tilbake igjen til CabanaCopa Hostel, mens vi selv dro til vårt nye Piratas de Ipanema, stedet de beste Rio-minnene er knytta til. Vi oppdaget fort at det nærmet seg solnedgang og da var det på med litt mer klær for å gå tur og ta bilder. Dette ble noen av resultatene av vår lille gåtur:






På vei hjem fant vi tilfeldigvis en gratiskonsert i en park, og fikk med oss en for oss spesiell og uvanlig dansestil. Forsøkte å filme, men usikker på hvor bra jeg faktisk fikk det med, her er i alle fall videoen:


På vei hjem fra konserten måtte vi prøve litt lokalmat, nemlig Tapioca Recheada fylt med diverse godsaker (min favoritt: banan og sjokolade). Er en slags pannekake laget av en spesiell meltype: tapioca. Denne fylles rett og slett med det du skulle ønske. Dersom jeg får tak i dette melet skal jeg lage tapioca recheada til alle som måtte ønske det, men jeg advarer: det er fetende (akkurat som alt annet godt i Sør-Amerika).

Påfølgende dag var vi klare for sightseeing og meldte oss på en tur der vi besøkte Jesus, Maracãna og Karnevalgata






Resten av tiden i Rio gikk stort sett med til å henge med folk vi ble kjent med via hostellet, enten det var på restaurant, i en hengekøye eller på stranda.






Siste dagen vår i Rio, måtte vi få med oss Pão de Azucar, et berømt utsiktspunkt.






Videre gikk turen med buss til Curitiba, men det får komme i neste innlegg.

Ingen kommentarer: