fredag 30. oktober 2009

fortsatt hetebølge

Som overskriften sier er det fremdeles godt og varmt her. Vi hadde en storm i natt, men det var ingen tegn til den i dag, da solen skinte og varmet. Temperaturen i dag var fortsatt 30 C. Fikk et lite tips fra svenske Anna om at det er vifter i taket i de fleste rom, og da ble pensumlesing plutselig litt mer fristende. Var nydelig å ta en dusj i dag tidlig, men skal innrømme at det ikke var mange timene før jeg var like svett og illeluktende som før dusjen, og da hadde jeg ikke vært i fysisk aktivitet engang. Syke tendenser! Noen som er litt misunnelige nå?

Har tenkt flere ganger siste døgnet at jeg må være gal som har dratt hit for å studere, jeg som ikke er spesielt glad i permanent varme og syns at norske somre av og til kan være i varmeste laget. Fordelen med kalde Norge er at der kan man kle på seg hvis det er for kaldt, mens her er det jo delvis begrenset hvor mye det er mulig å strippe av seg. Det skal bli litt av en utfordring for meg psykisk å skulle reise rundt med en stor tung ryggsekk om noen uker, da er det i tillegg enda varmere også. Forhåpentligvis blir jeg snart vant til det dersom temperaturen holder seg konstant.

I dag kom Jannicken tilbake igjen fra Norge, hun har av personlige grunner vært hjemom en snau uke. Det var herlig å bare se de norske produktene hun hadde tatt med seg, selv om det ikke var noe spesielt der jeg hadde lyst på var det en viss glede i å bare se kjente og kjære produkter. Vet dere hva jeg savner ved Norge? Jeg savner å sitte inne under et pledd med høststormer utenfor huset. Jeg savner første gangen på høsten man føler at en kan tillate seg å fyre i peisen igjen (og nå har jeg jo peis på rommet mitt også!). Savner å tenne masse levende lys. Savner å ha filmkvelder.

Nå har jeg det ikke så ille her heller da, tror det er lenge siden jeg har vært så generelt lykkelig som det jeg er her nede. Livet er bare sus og dus her, ikke noe drama eller triste saker, livet er rett og slett bare herlig! Tar meg selv i å gå rundt med et smil om munnen, selv når jeg går alene på gata eller sitter på bussen, dvs i situasjoner der mennesker vanligvis har et litt "dødt" ansikt. Har dratt på meg en forkjølelse som følge av vifte og temperaturendringer, men det har jo mennesker overlevd til alle tider. Legger forresten ved noen bilder fra sightseeingrunden.

Klar for sightseeing!


Nasjonalkongressen


La Boca:





Puerto Madero, et fint restaurantområde perfekt for turtelduer


Et tårn i parken ved postkontoret


UBA - University de Buenos Aires, avdeling for juridiske fag


Veggmaleri av Carlos Gardel - tangoens far

Ingen kommentarer: