søndag 25. oktober 2009

Voldsbølge i Rio

Kom over dette nyhetsoppslaget på VG i dag. Demonstrasjon som følge av voldsbølgen i Rio. Er det bare meg eller virker det litt naivt? Altså ikke selve demonstrasjonen, men å skrive slik det blir skrevet. Jeg har jo selvfølgelig slukt til meg alt av Sør-Amerikanske nyheter i norske medier for å få med meg mest mulig, og leser gang på gang at voldsbølgen i Rio kom bare uker etter at byen fikk OL. Synes det virker som om Rio skal framstå som et enda farligere sted nå, mens sannheten sannsynligvis er at det først er nå verden bryr seg, fordi det kan angå dem selv. Uten at jeg har noe reelt grunnlag for å si dette, vil jeg tro at det de kaller en voldsbølge er noe som skjer daglig i Rios mange favelas (slumområder), og har gjort det i åresvis. Selvfølgelig er det jo nå politiet virkelig forsøker å få orden og det dermed skaper uro i favela-innbyggernes samfunn, men vil jo anta at politiet var involvert i aksjoner i favelasene også før Rio ble tildelt OL. Får rett og slett bare inntrykk av at verden tror slike ting plutselig skjer nå, selv om alle tidligere har hørt at Rio er en av verdens farligste byer. Noen av mine medstudenter var i Rio helgen etter oss, og de sa at på vei hjem fra en favela-fest kjørte de forbi et lik midt i en blodpøl. De lokale menneskene rundt, bl a sjåføren i bilen ved siden av, brydde seg ikke om det fordi det virket dagligdags for dem. Forsøker ikke å skremme bort noen fra å dra til Rio, det er en fantastisk by som definitivt bør besøkes, ber bare om at folk ikke skal la seg skremme av medier hvis de leker litt med tanken på å faktisk dra dit. Noe som slo meg i løpet av Brasilturen min var generelt folks redsel for kriminaliteten blant de fattige, mens det en kanskje bør være mer bekymret for er korrupsjonen blant de våpenbærende politimennene. I Foz do Iguacu opplevde vi faktisk å se en politibil med fire-fem politimenn i fullt utstyr som stoppet i et kryss, hoppet ut av bilen og dermed tok fram pistolene klare for å mulig ta noe som eventuelt ville komme fra den ene veien i krysset. Et væpnet politi man ikke kan stole på er vel ikke akkurat det som gir trygge rammer i et samfunn.

Nå er det på tide å endelig komme meg ut for å kjøpe inn frokost, og dermed forberede meg til RIVER - BOCA :D

Ingen kommentarer: