søndag 25. oktober 2009

jeg har blitt rana!

I dag var dagen jeg skulle bruke på å krysse av sightseeingbuss og Jardín zoologico (altså en dyrehage) på lista over hva jeg skal rekke å gjøre før jeg drar herfra. Da jeg kom dit bussene går fra oppdaget jeg en lang lang lang lang kø bare for å få billetter og muligheten for å komme med på første bussen var ikke særlig stor, i tillegg var både batteriet på kameraet og ekstrabatteriet tomt for strøm. Dagen ble dermed helt annerledes enn jeg hadde tenkt meg da jeg fant ut at når jeg først var i shoppinggata, så kunne jeg jo like gjerne handle inn flere julegaver. Og det var her jeg ble "ranet". Hadde med meg 200 pesos og et visakort hjemmefra. Pengene er nå borte, og saldoen på visakortet litt lavere. MEN! Den som nå er ferdig med de aller fleste julegavene er meg, og det nesten uten å kjøpe noe til meg selv! Alt jeg kjøpte til meg var en pologenser til 22 NOK, en jakke til 45 NOK og solbriller til 45 NOK. Kan ikke klage på det akkurat. Solbriller trenger jeg dessuten nå framover, og de jeg fant passer faktisk til ansiktet mitt!!! Det beste av alt er at jeg har gjort skikkelige kupp på julegavene også. Tror dette er den billigste julehandelen på lenge (sånn sett bort fra reiseutgifter).

Hvis du ikke syns disse kler meg, tenk da på hvordan alle de andre solbrillene jeg har prøvd ser ut på meg!


Fikk også med meg et lite besøk inne på Casa Rosada, presidentpalasset (fra gamledager). Dere vet den bygningen med balkongen Evita står og taler til folket fra, det er Casa Rosada. Et nydelig byggverk både utvendig og innvendig.





Utenfor Casa Rosada finner man Plaza de Mayo. Dette er stedet der "alt" skjer, fra demonstrasjoner til gay parade (8 nov). Argentina har vært et urolig land politisk og det var en periode på 70-tallet (hvis jeg husker riktig) der det virkelig var farlig å være i gatene pga militært styre. Mennene som motsatte seg det militære, eller ble mistenkt for dette, forsvant sporløst. Mødrene deres samlet seg på denne plassen og begynte å gå rundt obelisken som befinner seg her, for å finne deres savnede sønner eller i alle fall håpe på å høre noe nytt om dem. Dersom en mann hadde mistanke om å være en av disse bortførte, skulle han møte opp på denne plassen og lete etter kvinnelige slektninger. For å markere dette er det nå malt opp på bakken i en sirkel rundt denne obelisken flere tegn som dette:

Mange av mødrene fant aldri ut hva som skjedde med sønnene deres. Deres siste offisielle marsj på dette stedet var i 2006, etter det har de ikke ansett regjeringen som en trussel og det var dermed ikke "behov" lengre.

Dagens ord: navidad = jul
Dagens forskjell: Vi har riktignok dette i Norge også, men ikke i like stor grad som her. Å vandre på Florida (shopping/turistgate) byr på mye kultur. I dag fikk jeg se en som tegnet med føttene, en som trikset fotball, en som gikk på glasskår (gikk før han begynte å gå på det fordi jeg friker helt ut av sånt noe), menneskelige statuer, Jack Sparrow-imitator og diverse musikalske innslag. Her er noen bilder av hva jeg fikk med meg:

Ingen kommentarer: