onsdag 21. oktober 2009

dagens kulturelle forskjell / ord

Har helt glemt bort denne delen noen dager nå.

Dagens ord: ambo. Betyr dress enkelt og greit. Var dette min store research handlet om i dag.

Dagens forskjell: dette var noe jeg stusset over når jeg først kom hit, folk vasket fortauene. Ikke slik at noen offentlige menn gjorde det, neida det er innbyggernes egen jobb. Ganske logisk når du tenker over det. I Norge skal vi klippe gresset utenfor gjerdene, og her vasker folk fortauet utenfor inngangen deres. Heldigvis at de gjør det! Er mange hunder som går løs her/ev sløve hundeeiere, og det syns på fortauene. Hundedritt overalt, går jo bare og passer på hvor jeg tråkker omtrent. Jeg setter dermed veldig stor pris på Buenos Aires' fantastiske innbyggere.

En liten anekdote i forhold til det tidligere nevnte køsystemet. Jeg har jo nå åpenbart fått vite hvordan det fungerer, både på godt og vondt for andre. Vi var nemlig på flyplassen i São Paulo for mellomlanding på vei hjem fra Brasil. En gigantisk flyplass forøvrig. Vi skulle ta heis med bagasjen vår på en slik tralle men bruker til nettopp å frakte bagasje. Vi var først til heisen, og da den endelig plinget med at den var framme var en asiater svært ivrig med å komme inn med sin egen tralle og hele familien på slep. Og gjett hvem som ga ham verdens styggeste blikk, vi var jo først i køen! Ler litt av det nå i ettertid, hva var det å reagere på liksom. Det er jo bare en heis, og det viste seg uansett å være plass til oss alle inni den. Tenkte ikke over reaksjonen min før vi var inni heisen. Kanskje jeg er i ferd med å bli en real argentiner likevel?

Ingen kommentarer: