onsdag 27. januar 2010

An inconvenient truth

I sustainability management i dag var det klart for film: an inconvenient truth. Filmen til selveste Al Gore. Jeg har alltid hørt mye positivt om denne filmen, og endelig fikk jeg sett den. Som nevnt tidligere er ikke jeg den som akkurat tror helt på all dommedagspropagandaen og at den globale oppvarmingen kun er menneskeskapt. Filmen viste seg å være nettopp slik jeg hadde forventet meg. Han tok litt tak i teorier som slike som meg har, men bare feide de vekk uten å egentlig motbevise de. Når han viste statistikker så han bare på f eks to faktorer av gangen i stedet for å fokusere på et mer helhetlig bilde. Noe jeg reagerte på var at klimaproblemene først kom på 70-tallet. Fram til det hadde de vært lave. Fikk meg til å tenke på den industrielle revolusjon som var en del tiår før dette, og som jeg vil påstå kan ha sluppet ut ennå mer gasser enn nå. Hvis det er slik at disse gassene har blitt her i atmosfæren siden det og at problemet nå er at atmosfæren begynner å bli mettet av disse gassene og dette er grunnen til kilmaforandringene, vil det jo ikke hjelpe at folk kjører  kollektivt osv så lenge det fremdeles er utslipp. Før en vet ordet av det får en da ikke lov til å puste engang fordi verden kan gå under. Angående verden: folketallet har jo fordoblet seg på relativt kort tid, kan det ikke da være en mulighet for at det er dette som fører til miljøforandringene på en eller annen måte? Kanskje vi rett og slett er for mange som puster ut? Satt litt på spissen selvfølgelig. Prøver bare å få fram at han fokuserer veldig mye på dommedagsteoriene der menneskene for det første overvurderer sin egen eksistens, både i form av at vi er rota til alt som går galt og at vi er den eneste løsningen denne planeten har, og for det andre ikke ser helheten i verden, men heller bare ser på akkurat sitt spesialfelt. Hver gang det er snakk om at isen på Grønland smelter, trekkes det fram bildet av den "fjorden" der massive deler av breen faller ut i vannet. Er det noen som kan gjøre disse forskerne (og verden ikke minst) oppmerksom på at dette ikke er noe nytt fenomen, men at dette har skjedd i århundrer (hvis ikke årtusener)! Bare ta kontakt med grønlenderne selv og få litt mer kunnskap! Hvis vi ser det fra et litt annet perspektiv: hvis vi tenker oss at isen faktisk vokser på Grønland, og at isbreen dermed utbrer seg, er det vel da kanskje ikke så rart at dette skjer ved denne fjorden ettersom det er et naturlig sted der isen kommer ut i vannet. Sier ikke at jeg nødvendigvis har rett, men prøver bare å få fram at folk som Al Gore ikke nødvendigvis har rett heller.

Må også bare få sagt det at å lage en film som uttrykkelig forsøker å få folk til å gi ham sympati fordi han tapte mot Bush i presidentvalget ikke akkurat gir meg stor respekt for filmen. Synes det ble trukket fram alt for mange saker fra Gores personlige liv til at filmen ble troverdig. Ser for meg at dette er et filmtriks for å få folk til å se for seg en kommende dommedag når det trekkes fram at sønnen hans en periode var på sykehuset og slet med å puste (som var pga en ulykke og IKKE pga klimagasser!!). Kjenner jeg bare blir mer og mer provosert for hver eneste lille bit jeg skriver her. Er enig med han i en ting (selv om han ikke ser det på samme måte som meg, og selv om jeg sikkert får en del som er uenig med meg her nå også): vi bør fokusere på miljøet fremfor å fremme økonomi og menneskene. Min teori er at jorda rett og slett begynner å bli overbefolket, og på samme måte som med dinosaurene (som etter min mening begynte å dominere jorda for mye) må kreftene her på jorda finne måter å utrydde den dominerende rasen på før den vokser seg så stor at den ødelegger både grunnlagene for sin egen rases eksistens, og for videre liv for noen rase her på jorda. Fokuserer man mer på klimaet og mindre på menneskene, vil automatisk mennesker dø. Jeg sier ikke at jeg personlig ønsker at folk skal dø i hopetall, men kanskje det faktisk ville vært det beste for denne planeten.

I dag fikk jeg min egen lille ubehagelige sannhet: spansktimene er obligatoriske! Ooops, og jeg som allerede har droppet to eller tre av dem :S Dette må gjøres noe med, og jeg skal dermed fint troppe opp til timen i dag fullt ferdig med oppgavene de fikk på mandag.

Ingen kommentarer: