lørdag 16. januar 2010

Skien High School Russerevy

Endelig har også Skien vgs fått til en russerevy, for første gang på noen år. Og for en revy også! Satt og lo mer eller mindre konstant i to timer. Det var merkelig å komme inn på Ibsenhuset og se alle de som skulle se på selve revyen, det var alt fra lærere jeg tidligere har hatt, til småsøsken av de jeg har gått i klasse med, til alle de jeg har sett gått to klassetrinn under meg på Lundeskolene i alle år. Som seg hør og bør startet hele revyen med et sang- og dansenummer. Fortsatte med et midt på treet parodi av skolens vaktmester. Videre skulle "Jan Tomas" gi tre russejenter tips om beste trendene, der årets største trend var å være gravid med russebuksa. Dette året har vært preget av svineinfluensa-prat, og dette hørte da også hjemme i denne revyen representert av "sykesøstrenes boogie". Fantastisk sang og innlevelse. Videre var facebook neste ut på lista. Denne sketsjen foregikk ved en samtale mellom en gutt og en jente der hun først spurte om de skulle være venner, videre deler bilder, poker osv, der det hele ender med at han blokker henne. 1991, året dette russekullet ble født, vant Carola MGP med sangen fanget av en stormvind (beklager at jeg ikke kan nok svensk til å skrive tittelen riktig), og dermed hørte vrien "unnfanget i en stormvind" godt hjemme. Skal ikke gå gjennom alle punktene på programmet, men følte meg nesten litt hjemme når vi ble introdusert for "bønder i by'n". Hvor kom bøndene fra? BØ selvfølgelig! Fant ut hvor mye jeg egentlig trives med å bo der oppe. For danserne spesielt var nok dødsfallet til Michael Jackson noe som preget undervisningen, og ved to nummer blir han hyllet med både sang og dans. En tur tilbake til barndommen, lot oss møte Karius og Bakrus, en litt artig variant. Da hele revyen ble avsluttet med nok en sang satt jeg der med tårer i øynene og det føltes omtrent som om det var jeg som var en del av russekullet og om ikke mange månedene må ta farvel med mange av mine medelever. Jeg gikk gjennom videregående uten noe særlig sosialt liv, og når jeg ser tilbake nå vet jeg at det er den ene tingen jeg ville endret. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt en mulighet til å oppleve russetiden en gang til. Dessverre er ikke tidsreiser mulig, og jeg gleder meg dermed som en liten unge til det blir x-russefest i Bø. Til alle dere i russekullet rundt omkring i Norge: ha en fantastisk russetid, og nyt hver eneste dag av den!

1 kommentar:

Tone sa...

Så bra! Jeg hadde kjempelyst til å se den, men jeg er jo på vestlandet nå i helgen..