fredag 29. januar 2010

Regntid i Machu Picchu

Som enhver annen morgen gikk jeg i dag inn på landets storenettaviser for å følge litt med på hva som foregår utenfor Bø. De nyhetene som har en tendens til å tiltrekke oppmerksomheten min er alt som har å gjøre med Sør-Amerika. I dag var det overskriften "norske turister i regnmareritt". Jeg måtte jo bare finne ut av hvor det regnet så mye nå, og vips så jeg et bilde av en kjent liten by sørøst i Peru: Aguas Calientes. Dvs bare deler av byen var igjen. Min første tanke var "dumme turister, her drar de til Machu Picchu midt i regntida. Selvfølgelig regner det!" Etter litt videre lesing og litt mer nøye kikk på bildene, var det ikke vanskelig å se at dette sannsynligvis var så alvorlig som de norske turistene, og en annen argentinsk turist fikk det til å virke som. Da jeg selv var der syntes jeg det bare var store problemer med å komme seg til Aguas Calientes pga manglende bilvei, og monopol på toglinjen. Synes synd på de turistene som dermed befinner seg der nå, og ikke minst beboerne. Å være strandet i Aguas Calientes kan jeg ikke se for meg at er noe festlig. Dette er et stoppepunkt ene og alene om du skal opp til Machu Picchu og det finnes dermed ikke så mange aktiviteter der (i hvert fall det som er mitt inntrykk). Må innrømme at jeg også får et smil om munnen når peruvianske myndigheter satser på at værgudene skal bli litt snillere. Sender noen vibber til værgudene jeg også, både for at folkene skal overleve uten for mange materielle tap, og for at turister ikke skal bli skremt fra å dra dit sånn at denne delen av landet skal kunne beholde sin største industri.

Ingen kommentarer: