lørdag 16. januar 2010

VG og Jentekveld

Jeg føler meg som en gammel dame som skriver dette, men jeg har begynt å bli motstander av nettaviser slik som VG. For en liten stund siden hadde de på forsiden sin et bilde av en død dame som var funnet i Tyskland, og nå med katastrofen på Haiti er det jo enda verre. Bilder av døde mennesker overalt! Og det er ikke bare når en klikker seg inn på selve artiklene, nei det er over hele forsida. Siden når var det allment akseptert å vise bilder av døde mennesker uten at en egentlig har fått valget om å se dem eller ikke selv. Tidligere mener jeg det har stått noe slikt som "advarer mot sterke bilder" osv, og da har det først vært inne på artikkelen at disse bildene har vært. Er det bare jeg som egentlig skulle ønske jeg kunne bevare uskylden ved å ikke se bilde av døde mennesker?

Så over til noe langt mer hyggelig: jentekveld! I går hadde jeg nemlig invitert alt av jenter som finnes hjemme i Skien nå for tida på en liten jentekveld hjemme hos meg. På programmet stod film og masse godt. Det endte med at vi bare satt og skravla høl i hodet på hverandre (selvfølgelig ment positivt). Legger merke til at vi ikke går på ungdomsskolen lengre når halvparten måtte gå tidlig pga jobb/småbarn. Til slutt var det bare Benedicte og jeg som satt igjen. Vi hadde ikke sett hverandre siden videregående, så dere kan jo tenke dere at det var mye å snakke om. Spesielt siden vi begge hadde ting å fortelle som alle andre hadde blitt lei av å høre om, så da fikk vi fortalt det til hverandre. Selv om kvelden ble litt annerledes enn forventet, ble den nok ennå mer vellykket. Hadde tatt med kameraet og hadde store planer om å endelig legge inn noen bilder på bloggen, men glemte det helt bort i all hyggen.

Jeg sprakk forresten i går! Fra nyttår skulle jeg ikke spise godteri og ikke drikke brus, som en del av min vei til å bli sunnere. Bare for å poengtere den lille misforståelsen som gjerne dukker opp, så er det altså IKKE for å slanke meg, men heller for å få ren hud. Saken er den at jeg poppet popcorn til de andre gjestene, og den som setter i gang og spiser uten å tenke over det var denne jenta. Når det derimot poppet (litt ordspill ja) opp i hjernen min hva jeg egentlig satt og gomlet på heiv jeg bollen fra meg og var flink nok til å ikke røre den resten av kvelden. Til dere som tenker at jeg kan jo unne meg litt, så skal det sies at jeg hadde kjøpt inn til både fruktsalat og litt annet sunt alternativ, så det var nok av ting å spise som forøvrig smaker bedre enn popcorn. Får se det på den lyse siden: det kunne vært noe langt verre enn popcorn jeg kunne spist, som f eks sjokolade!

Ingen kommentarer: