torsdag 5. november 2009

badevekt!

Nesten ferdig med presentasjon nå, bare litt igjen. Nesten synd vi har internett her, for da blir det jo til at jeg belønner hver slide som blir gjort ferdig i power point med å gå inn og lese på en ny blogg, eller i et forum.

Et innlegg i et forum som handler om å legge på seg i jula fikk meg til å tenke på at jeg var i nærheten av en badevekt i dag! Ikke at jeg normalt sett er så opptatt av vekt og sånt no, så sant jeg vet at jeg selv er sunn. Likevel hører jeg fra min danske venninne, Tine, at de gangene hun bor her i Buenos Aires, legger hun alltid på seg. Har jo merket at det har skjedd noe med kroppen min også, og advart Jonas om at feite Doris kommer hjem igjen. Etter at jeg var syk, tok kroppen min til seg alt den kunne av mat, noe som har begynt å stabilisere seg først nå, nesten to måneder etterpå. Gleden var dermed stor da jeg snek meg til å låne badevekta til gruppemedlemmet, den argentinske jenta Laura, tidligere i dag, og det viste seg at jeg ikke hadde gått opp så mye som jeg fryktet. Da kan nok jeg også se fram til å kunne kose meg litt ekstra med både god mat og litt godteri i jula :) Håper morgennissen (han som legger godteri i strømpa mi) gir meg smash i år, og kanskje litt sunne innslag i tillegg, slik at samvittigheten min også får noe godt. (Hint hint til morgennissen, som jeg har en mistanke om at sitter og leser). En blir aldri for stor for julestrømpe!

Vi er riktignok bare i november, men likevel begynner jeg å glede meg til jul. Da er vel alt som normalt, selv om jeg befinner meg på andre siden av kloden. Dette fører meg til dagens lille kulturelle forskjell (som ikke er like daglig som planlagt). Etter hva jeg har hørt har julegodteriet allerede kommet i butikkene i Norge. Skulle ikke forundre meg om juleutstillingene allerede begynte å finne plassen sin i butikkvinduene heller. Her i Argentina har de såvidt begynt å finne fram julepynt i butikkene, og grossistene på vei til skolen har også begynt med julevarer. Det som faktisk er litt herlig er at jeg føler jula ikke blir sløst bort og drøyet ut til å vare halve året slik som i Norge. Jeg er svært glad i jula, men juleutstillinger skal ikke være i andre måneder enn desember, det samme gjelder også julebrus og julegodteri. En del av gleden med jul er jo nettopp å nyte disse tingene akkurat denne måneden, og få i seg mest mulig da av både snop og fine syn. Argentina har forstått det (i alle fall hvis det kommer juleutstillinger etterhvert), Norge er dessverre blitt for kommersielt.
Dagens ord: bife de costillo (middagen min i dag)

Den garantert store fordelen med å tilbringe desember i to forskjellige land er at jeg må jo starte med en julekalender her nede (de selger jo sikkert sjokoladekalendere her også), men så er det jo bare sløsing med bagasjeplass å ta med denne hjem, så da må jeg jo spise den opp før jeg drar herfra, og kjøpe en ny en hjemme som jeg må spise halve av de første dagene for å komme ajour. Hehe. Er det noe rart jeg legger på meg noen få gram!

Er det noen som forresten kan si meg hvilke julekalendere (både for barn og voksne) som sendes på de forskjellige kanalene i år?

1 kommentar:

Iris sa...

Etter det jeg har hørt er det Jul i Svingen på NRK hvertfall.
Gleder meg til et gjensyn med Nure, han er herlig:D