mandag 9. november 2009

bestått

Jada, da ble den første gruppeoppgave bestått :) Herlig å få den ute av verden sånn at vi kan virkelig konsentrere oss om den neste, i tillegg til å vite at min nattlige arbeidsøkt har gitt resultater.

Føles som en evighet siden jeg har oppdatert nå, men har faktisk gått i ett her hele helga. Og det jeg har hatt av ledig tid har blitt brukt til tenking, en av mine beste tidsfordriv. Jeg elsker å dagdrømme, om alt mulig. Om noe i livet mitt ikke har gått helt slik jeg har trodd det ville, om jeg har handlet annerledes enn jeg noen sinne trodde lå i min natur, eller om noen plutselig har vendt helt om i meninger liker jeg å virkelig tenke gjennom hva som var grunnen til det eller i beste fall gjennomskue denne personens forsøk på å komme med en hvit løgn. Derfor skal dagen i dag bestå av besøk i japansk hage. Et sted jeg kan sitte for meg selv og tenke over alt det jeg har opplevd den siste tiden.

Lørdag/søndag har vært beste tiden her nede på mange måter. Lørdagen gjorde jeg ingenting før jeg ble kontaktet av Lovisa og hun hørte om vi ikke skulle dra snart. I all hast stelte jeg meg og dro av gårde med Lovisa, Hedda og Christina for å få med oss selveste Gay Parade. Det var en eneste stor fest! En kunne føle et spesielt samhold mellom folk. Var spesielt å se nesten nakne damer som ved et nærmere syn viste seg å virkelig være menn. Paraden gikk fra Plaza de Mayo, og endte opp ved Plaza del Congreso etter rundt halvannen time. Var uvant å se to menn stå på åpen gate og kysse uten å bry seg om alle andre, men det var et nydelig syn med så mange frigjorte mennesker. Planen var å møte noen venner ved Plaza del Congreso, men i stedet støtte vi på tyske Steffi og hennes nye argentinske (med innslag fra Chile, Uruguay/Paraguay osv) venner. Disse ble vårt selskap fram til vi returnerte hjem rundt kl 1.30.

Hjemme var det vorspiel på gang. De andre klarte utmerket fint å overtale meg til å være med ut (gruppepress og tidspress ettersom jeg faktisk ikke har vært skikkelig ute på byen her). Kvelden endte opp (eller skal vi si morgenen ettersom kl var rundt 6) i en park. Der hadde jeg med meg det jeg vil kalle en god bekjent, ettersom jeg ikke vet hva annet en kan kalle en slik person, og de neste timene besto i å gå rundt og snakke om alt og ingenting, klatre i trær, bli bitt av en and (ikke jeg da) og til slutt sove ca to timer midt på bakken. Det sistnevnte var ikke nødvendigvis så trygt, bare å kjefte på meg! Men ville gjort det om igjen, fordi det var en del av hele stemninga rundt hele natta. Jeg kan med sikkerhet si at med så godt selskap, var dette en av de opplevelsene som ikke kommer til å gå i glemmeboka med det første, og som jeg vil sitte å tenke tilbake på med et smil om munnen.

Når jeg kom tumlende hjem halv ti på morgenen var det ikke noen kjære mor for meg, jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle på marked i San Telmo og tid til søvn var det dermed ikke snakk om. Etter litt havregryn er helten så god som ny igjen. Skal innrømme at jeg ikke hadde helt fullt med energi i løpet av gårsdagen, men endte opp med noen kjøp og noen opplevelser mer enn det jeg kom med. Fikk også med meg This is it! Michael Jackson-filmen for de som ikke har fått med seg det. Filmen var etter min mening svært klønete lagt opp, følte at jeg ikke fikk noe sammenheng i det hele, showet derimot ville blitt helt fantastisk! Selv om filmen er klippet til i MJs favør, velger jeg å tro at han var den omtenksomme, ydmyke perfeksjonisten som filmen ga inntrykk av. Verden har uansett mistet en fantastisk entertainer, et musikalsk geni.

Helgens ord: novia = kjæreste
Helgens kulturelle forskjell: når vi tok bussen hjem fra Gay Parade med våre nye "venner" ble både Lovisa og jeg sjokkert da de sitter og åpenlyst snakker om hva de tar av narkotiske stoffer, bl a LSD. For oss er dette uvant, og hadde vi vært i Norge ville vi skygga banen med en gang. Her derimot er slikt legalisert, mye pga at det hjelper for å få kriminalitetstatistikken ned. Vi har fått høre helt fra starten at så godt som alle røyker hasj, og ganske mange driver med sterkere stoffer enn det også. Likevel på en annen måte enn de som bruker det hjemme i Norge og blir sett på som narkomane. Møter man folk her som bruker narkotiske stoffer blir de ikke sett på som narkomane, og du ville aldri gjettet at de var brukere. Uansett bestemte vi oss for å henge litt mer med dem og heller bare takke nei hvis vi ble tilbudt noe.

Ingen kommentarer: