onsdag 11. november 2009

valgets kvaler

Sitter nå og skal til å bestille flybillett til Peru. Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å dra direkte til Cuzco fremfor å "sløse" bort noen ekstra dager i Lima som var det andre alternativet mitt. Jeg reiser kl 16.00 fra Buenos Aires 25. november, og ankommer Cuzco kl 08.25 dagen etter. Riktignok etter 18,5 timer reisetid og en mellomlanding i La Paz. Planen er å være tilbake i Buenos Aires 7. desember, noe som gir meg ca 11 dager på reisefot. Ved å lande i Cuzco tar jeg en stor risiko når det gjelder høydesyke, men har planer om å sikre meg med alt bibelen min (lonely planet) anbefaler for å forebygge dette, og dermed bli en real pilletygger for noen dager. (Minner meg forresten på at jeg allerede om en uke må begynne å tygge litt på malaria også.) Her er min foreløpige reiseplan:

26. november: ankomst Cuzco. Finne hostellet som skal være booket på forhånd og dermed finne reiseoperatør fortest mulig. Resten av dagen går til sightseeing og shopping i denne visstnok svært fine gamle byen. Kan vel kanskje være en ide å finne bussbillett for videre reise denne dagen også.

27. november: står opp tidlig for å få med meg Machu Picchu før alle turistene invaderer stedet (jada, er turist selv, liker bare ikke å innrømme det helt). Satser på at været kommer til å være på min side, og da blir det også en tur opp på den høye toppen Huayna Picchu for å se ruinene ovenfra. Regner med at hele dagen går med til denne utflukten. Forhåpentligvis tar jeg nattbuss videre til Puno etter dette, en tur på rundt 6-7 timer.

28. november: Ankomst Puno. Finne hostell (ikke booket før bussbillett hit er kjøpt). Dagen brukes på å dra rundt og se på Titicacasjøen, verdens høyestliggende innsjø, med et rikt dyreliv og flytende øyer med små landsbyer på.

29. november: Sightseeing Puno / avreise til La Paz. Avhenger mye av hvordan det er med nattbuss over landegrensa, den er nemlig ikke åpen døgnet rundt.

30. november: La Paz. Sightseeing. Slik jeg har fått beskrevet denne byen er det rett og slett bare en stor bakke. Som danske Tine sa: "står det ei jente og pisser på toppen av byen kan du stå og se på at det renner helt ned til deg nederst i byen". Godt illustrert synes jeg :) Om det blir overnatting her til neste dag avhenger av om det var overnatting her forrige natt. Pga behov for oppbevaring av bagasje er jeg avhengig av å ha et hostell som kan yte slik tjeneste. Forutsetter at jeg allerede har hatt en overnatting her for resten av turen, og reiser dermed til Uyuni på nattestid, en busstur på 13 timer.

1. desember: Ankomst til Uyuni. Herfra vil jeg raskest mulig forsøke å få til en jeep tur inn i Salar de Uyuni, dvs saltørkenen. Tror jeg også her vil se meg nødt til å finne et hostell. Regner med at det ikke er muligheter for tur denne dagen pga at det ikke blir forhåndsbooket, blir det i stedet litt etterlengtet avslapping på dette stedet, en by med 14000 innbyggere.

2. desember: Besøk til Salar de Uyuni. Reiser dermed videre med forhåpentligvis nattbuss til Potosi, en tur på ca 6 timer. Potosi har jeg virkelig ikke noen anelse om hva er for en by, men har forstått det slik at jeg må hit for å bytte buss hvis jeg skal videre til Villazon og grenseovergangen til Argentina.

3. desember: Ankomst Villazón. Med en populasjon på 28000 innbyggere, kan jeg se for meg at dette blir nok en hyggelig liten by å slappe av i. Før grensen til Argentina stenger, begir jeg meg over den til La Quiaca, og tar herfra en nattbuss til Salta, nord i Argentina.

Fra dette punktet er jeg svært usikker på mine valg videre. Det er muligheter for å ta buss inn til Chile, besøke badebyen Valparaiso, og deretter dra like til Buenos Aires. (Snakk om noen timer på buss både til og fra her, noe som ikke gjør noe ettersom bussene er svært behagelige i Argentina). Eller jeg kan dra til Rosario (som jeg tidligere har besøkt og vært fornøyd med), og derfra den korte turen til Buenos Aires. De dumme valgene jeg hele tiden må ta :S

Har nå i hvert fall det jeg synes er en god plan fra start av i hvert fall. Så får vi se hvordan det går i forhold til nattbusser osv, ønsker ikke å booke hostell med tanke på at det faktisk kan skje store endringer. Jeg har gått fra å ønske og reise hovedsaklig i Peru til å utvide mine reiseplaner til å dekke både Bolivia, Argentina og mulig Chile. Nå kom jeg plutselig på at det finnes jo enda et land det er mulig å besøke, nemlig Paraguay, som forøvrig er mye billigere enn Chile. De valgene, de valgene. Noen som har noen gode forslag til meg?

Lurer dere på hvor noen av disse stedene er, eller ønsker mer info, foreslår jeg å ta en titt hos Lonely Planet.
Legger inn et lite bilde hentet fra den viktigste destinasjonen jeg har, et sted jeg har drømt om å reise til så lenge jeg kan huske:

Bildet er lånt herfra og viser Machu Picchu fra sin beste siden, inkludert fjelltoppen jeg vil opp på.

1 kommentar:

Tone sa...

Oi, det var litt av et opplegg! Ser ikke ut som om du rekker å kjede deg stort;-)

Sv: Takk for synspunkter! Det er utrolig spennende å se hva andre mener om det temaet:-) Men nei, det handlet ikke om meg og Christian, bare generell nysgjerrighet;-)