tirsdag 10. november 2009

The day zero project

Dette går ut på at jeg setter opp en liste over 101 ting jeg ønsker å gjøre de neste 1001 dagene, enten på regelmessig basis, eller bare noen få ganger. Ble inspirert til å skrive en slik liste etter å ha studert den til Monica Christine, hos henne finner du også link til mer hva det går ut på. For å si det helt basic er dette en liste jeg ønsker å ha for å motivere meg selv til å gjøre alt det jeg tenker at jeg skal gjøre, men aldri tar meg tid til. Og i tillegg bli et enda bedre menneske (selv om jeg synes jeg er et godt menneske allerede nå, og der var punkt nr 89 startet på). Har inntrykk av at det er noen hektiske 1001 dager jeg har foran meg, men tviler ikke et sekund på at jeg får mye ut av det. Har dere noen spm ang hele opplegget, eller noen av punktene er det bare å spørre!

Generell startdato: 10. november 2009
Sluttdato: 7. August 2012

Har også satt noen "regler" for meg selv:
Hvis jeg ikke får utført det som skal gjøres ukentlig/månedlig, må dette tas igjen på senere tidspunkt.
* Begynner først med fra etter nyttår da det er så lite igjen av året og jeg ikke har et eneste ledig sekund etter at jeg har kommet hjem og uansett er i en litt spesiell situasjon her i Argentina som gjør at ikke alt er bare lett
# Avhenger av om Jonas har perm, og selvfølgelig om vi fremdeles er sammen (noe jeg setter som en forutsetning at vi er, ettersom han er den mest fantastiske kjæresten noen kan tenke seg)
Noe av det som skal gjøres flere ganger årlig, regnes bare som å skulle gjøres halvt det siste året pga at det avsluttes i August

Klar for å se listen?



Lange og korte turer
1. Reise til Asia
2. Returnere til Sør-Amerika
3. Reise til et fransktalende land
4. Reise til Øst-Europa
5. Dra på en ferie i Norge
6. Dra til Prekestolen
7. Reise på en spontan tur (enten innenlands eller utenlands)
8. Besøke Karin (venninne fra studiet her i Argentina) og Per-Henrik i Trondheim
9. Besøke Anna og Tommy, Miriam og Erik i Oslo
10. Besøke Randi og Cathrine, og Katrine i Bergen
11. Besøke Kamilla på Hamar (eller var det Lillehammer hun bodde nå?)
12. Besøke Tine og Christina i København (og ha med smash til dem)
13. Dra på minst en hyttetur alene
14. Sove minst en gang under åpen himmel
15. Være oppe hele natten, og se soloppgangen før jeg legger meg
16. Dra på fisketur minst en gang årlig *
17. Plukke molter


Mat, helse sminke og alt annet som kan knyttes opp mot dette

18. Begynne å trene minst en gang i uken *
19. Spise poteter minst tre ganger i uken *
20. Lage fisk minst en gang i uken *
21. Unne meg spa-behandling minst en gang
22. Invitere noen på middag minst en gang i måneden *
23. Ikke drikke meg full
24. Gjøre det som må gjøres for å få en fin og ren hud
25. Bake minst en gang i måneden * (0/31)
26. Spise noe jeg aldri har spist før
27. Bake minst to slag julekaker hvert år * (0/2)
28. Lage minst 50 nye matretter (0/50)
29. Gå på ski minst fem ganger per sesong (0/10)
30. Drikke halvannen liter vann pr dag (0/1001)
31. Servere Jonas frokost på senga minst en gang i halvåret *# (0/5)
32. Lage en kokebok med mine favoritter (inkl bilder), og gi bort
33. Gå på fest uten noe sminke, minst fem ganger (0/5)
34. Gå med kjole på hver fest
35. Bruke tanntråd minst en gang i uken (0/143)


Skole og lesing osv
36. Sitte minst 15 timer på lesesal/skole utenom forelesninger i løpet av hver
av skoleukene * (0/? Usikker på hvor mange skoleuker jeg har i et år)
37. Lese minst 6 ikke-faglige bøker i året * (0/18)
38. Abonnere på minst et magasin årlig * (0/3)
39. Fullføre bachelorgraden min innen normert tid
40. Ta minst et fag fordi jeg vil, og ikke fordi det er kjekt å ha
41. Lese minst en biografi


Sosialt
42. Ta opp igjen kontakten – og holde den – med en gammel bekjent
43. Si at jeg er glad i noen for første gang, og uten annen grunn enn at jeg er
glad i denne personen
44. Være med min nevø, Noah, minst en gang i uka * (0/135)
45. Arrangere årlig juleverksted med gode venner (0/2)
46. Holde grillfest minst en gang årlig * (0/3)
47. Besøke minst et familiemedlem i uka * (0/135)
48. Ha minst fire jentekvelder med mamma i året * (0/10)
49. Ha minst en kveld med brettspill årlig * (0/3)


Kultur
50. Kjøpe sesongkort til alle sesongene på Odd Stadion/Skagerak Arena (dersom jeg ikke fremdeles jobber der, og ikke flytter) * (0/3)
51. Dra på minst en bortekamp med Odd Grenland pr sesong (0/3)
52. Dra på teater minst en gang årlig (0/4)
53. Se 29 filmer (som ikke tidligere er sett), en for hver bokstav i alfabetet
54. Dra på minst en musikal
55. Se Gudfaren-filmene
56. Feire Argentinas nasjonaldag 25. Mai hvert år, med argentinsk mat og
tangomusikk, samt å se på bilder fra oppholdet mitt og sende gratulasjon til
mine argentinske venner. (0/3)
57. Ha filmmaraton med minst fem filmer
58. Dra og se innspillingen av et TV-program (f eks Nytt på nytt)


Hobby
59. Få meg en ny hobby
60. Lage håndlagde kort hver gang noen har bursdag *
61. Fullføre minst to broderier i året * (0/5)
62. Minst en gang i måneden, oppdatere om hvordan det går med fullføring av denne listen (0/33)
63. Lære å ta bedre bilder
64. Lage et ”En dag i livet til Nina” – innlegg på bloggen, med bilder og tekst.
65. Lage en bok med mine favorittsitater
66. Lage en collage med bilder av alle vennene mine
67. Strikke et helt skjerf og gi det bort til noen
68. Pusle et puslespill med minst 1000 brikker


Personlig utvikling og diverse annet
69. Arbeide frivillig for en god sak
70. Melde meg som organdonor
71. Gi 100 kr til en gatemusikant hver gang jeg er i Oslo
72. Skrive brev til minst tre personer i året * (0/3)
73. Skrive julekort til venninner og sende det innen 13. Desember hvert år (0/3)
74. Kjøpe et skrapelodd i måneden som gis til en jeg føler fortjener det * (0/31)
75. Kjøpe hus
76. Bli gravid
77. Være fullstendig ærlig når noen ber om min mening i en sak
78. Bruke handlenett i stedet for plastpose når jeg handler mat
79. Gjøre noe jeg egentlig ikke tør
80. Kjøpe blomster til noen minst 10 ganger uten grunn (0/10)
81. Le til jeg gråter
82. Gråte til jeg ler
83. Hjelpe en ukjent person
84. Sitte alene på en kafé og lese i en bok i over en time
85. Gjøre noe jeg burde angret, uten å angre
86. Få med meg Jonas på fotballkamp #
87. La være å se på TV en uke i strekk, minst fem ganger etter hjemkomsten (0/5)
88. Sette 50 kr inn på sparekonto for hvert mål som ikke oppnås
89. Gi meg selv et kompliment hver dag (1/1001)
90. Gi noen andre minst et kompliment daglig (0/1001)
91. La noen andre gå foran meg i køen på matbutikken minst fem ganger (0/5)
92. Stå opp klokken sju (eller tidligere) hver dag en hel måned
93. Skaffe meg en sparebøsse, og samle alle mynter der
94. Ha alenekveld med Jonas minst en gang i måneden *# (0/31)
95. Lage en ”100 ting som gjør meg lykkelig”-liste
96. Gi bort 5 av skoparene mine til Frelsesarmeen * (0/5)
97. Skrive et brev til meg selv om hva som er viktig for meg nå, og gjemme det
vekk fram til det blir lest siste dagen av dette prosjektet
98. Legge meg før kl elleve hver søndag-torsdag en hel måned
99. Være ferdig med julegaver innen 13. desember, hvert av årene (0/3)
100. Klare meg uten mobil en hel uke
101. Være lykkelig


That's it!

5 kommentarer:

Tone sa...

Her var det mange fine mål! Morsomt at du også vil gjøre det:-)

Sv: Oi, har du så få igjen?? Så flink du er! Genialt å kunne kjøpe gaver i Sør-Amerika, da får jo folk noe alle andre ikke har:-)

kjolberg sa...

masse bra!!
å jeg er gjerne med på noen av tinga å altså, brett spill, grill kveld osv :) hehe

servere jonas frokost minst en gang i halvåret ? da syntes jeg nesten han må servere deg å.. jeg skal hinte på han jeg :p hehe

Håper alt er vel med deg Nina :)
Kleeem

kjolberg sa...

jaaaa :D gleder meg allerede :D er jo så koselig.. :)

hehe.. er jo sant at det er egentlig mere koselig å gjøre andre glad enn at noen gjør noe for meg feks..

jeg liker bedre å gi bort gaver osv, enn å få :P hehe

Anonym sa...

Lykke til! Blir spennende å se hvordan du klarer dette!

Hilsen Aleksander (din fetter)

Monica Christine sa...

Utrolig kjekt at du også har laget deg en liste, blir spennende å følge med deg. Mange fine måål du har satt deg!

Sv: Ja, jeg håper også at jeg får det bedre snart. Satser på det! Håper du og føler deg bedre snart. :) Takker for gode ord.